Vlastivěda
Předmět:Vlastivěda |
Ročník:5 |
||
Očekávané výstupy z RVP ZV |
Školní výstupy |
Učivo |
Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy, průřezová témata) |
Žák: |
Žák: |
|
|
Místo, kde žijeme |
|||
- rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map, vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí |
---- - žák se orientuje v jednotlivých druzích map, běžně využívá jednotlivé mapové značky, používá měřítko mapy
|
|
matematika výtvarná výchova informatika - internet |
- vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického |
- zná jednotlivé regiony naší vlasti - podle mapy vyhledává surovinové zdroje |
- jednotlivé regiony naší vlasti - národopisné oblasti |
vlastivědná exkurze
|
- zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích |
- zná jednotlivé kontinenty, dokáže vyjmenovat jednotlivé evropské země, o každé dokáže v krátkosti pohovořit |
- poloha ČR s ohledem na ostatní země
hospodářská a společenská vyspělost
na mapě, hospodářství
|
VMEGS/ 1 - 6 |
Lidé kolem nás |
|||
- rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy |
- dokáže se na svojí úrovni orientovat v mezilidských vztazích - zná některé zájmové spolky a dokáže ohodnotit jejich význam - zná svoje základní lidská práva - zná práva a povinnosti žáka školy - ví co je to demokracie a jedná podle toho |
- rodina - politické strany, zájmové spolky a sdružení, církve
- pomoc nemocným a jinak handicapovaným |
beseda s myslivcem (rybářem, hasičem) |
- rozlišuje základní formy vlastnictví - používá peníze v běžných situacích, - odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze, na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů, vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy |
- rozlišuje jednotlivé druhy vlastnictví - dokáže realizovat jednoduchý nákup, koupit jízdenku - jak platíme - příjem – výdej - spoření - reklamace |
- jednotlivé druhy vlastnictví - peníze - nakupování - spoření
|
Matematika Anglický jazyk
|
- poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města) |
- popíše největší společenské problémy, které zná ze svého okolí - navrhuje případné možnosti jejich řešení
|
- problémy konzumní společnosti
- globální problémy životního prostředí
|
informatika – internet MEV / 1 – 6 VMEGS /1 - 3 |
Lidé a čas |
|||
- rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik |
- charakterizuje vlastními slovy způsob života starých Slovanů - vyjadřuje rozdíl mezi pověstí a historickou skutečností - jmenuje státní útvary na našem území - charakterizuje hospodářský a kulturní rozvoj Českého státu za Karla IV. - popíše období husitských válek - charakterizuje život lidí a nejvýznamnější události za doby vlády Habsburků - posoudí změny ve způsobu života v novověku, dokáže vyložit význam techniky a vědy pro rozvoj výroby - charakterizuje svými slovy společenské změny v 19. a 20. století - objasní vznik samostatné ČSR - posoudí život v době nacistické okupace - popíše způsob života v poválečném období, v období totality a po obnovení demokracie |
- naše dějiny od počátku k dnešku |
besedy s pamětníky návštěva muzea vlastivědná exkurze |
- srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik |
- dokáže vlastními slovy vysvětlit pokrok ve většině oborů lidské činnosti |
- lidé a obory zkoumající minulost
|
návštěva historické památky pracovní činnosti – modelování český jazyk – vyhledávání pověstí z okolí |
- objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů |
- zná nejvýznamnější státní svátky a dokáže vysvětlit důvod jejich zařazení do kalendáře |
|
výroba vlastního kalendáře (VV, ČJ) |